Comenius projekti kohtumine Belgias

Posted by vips

Comenius projekti raames toimus meie viimane kokkusaamine Belgias, Gemeentelijke basisschoolis (algkoolis), Hechtel- Ekseli külas, Limburgi regioonis. Limburgi regioon asub Brüsselist tunniajase rongisõidu kaugusel. Regiooni pealinnaks on Hasselt, mida kohtumise jooksul samuti külastasime. Hasseltist läks sõit edasi poolteist tundi kohaliku liinibussiga ning jõudsime Hechtel-Ekseli külakesse. Kohalik rahvas nimetas seda külaks, kuid meie mõistes see küll külakese moodi ei paistnud. Mõned aastad tagasi oli ühendatud kaks umbes 5000 elanikuga küla Hechtel ja Eksel, seda siis nö majanduslikel kaalutlustel nagu ka meil Eestis on tehtud, et vallad ühinevad. Meie külastasime siis Ekseli poolset küla. See külake oli muinasjutuliselt ilus, hooldatud tänavad ja teed, maaliline loodus ja haljastus ning majad imearmsad, siiski piisavalt suured-ruumikad-avarad. Külakeses nägimegi ainult eramaju ja eriliselt kaunilt kujundatud aedu, kuskil ei kohanud me suuri korrusmaju, need jäid lähedal asuvasse Hasselti linna. Olgu veel öeldud see, et külas ei olnud ka hotelle, niisiis ööbisime nö kodumajutuses, mis oli suurepärane võimalus tutvuda ka teiste inimestega lisaks koolimeeskonnale,
Belgia kolleegide poolt oli meile korraldatud suurepärane vastuvõtt. Kui esimene reisi päev kulus Tallinnast Ekselisse kohalejõudmiseks, siis teise päeva hommikul läksime kohe kooli. Kooli meeskond paistis silma hea ettevalmistuse, intelligentsuse, tohutu töö- ja hea empaatiavõimega. Kooli tiimi omavaheline suhtlemine ja meeskonnatöö jätsid samuti väga hea mulje.
Kogesime ka lastepoolset avatust, lihtsust ja sõbralikkust. Saime tutvuda kogu kooliga, iga klass oli meile suurepärase etteaste valmistanud. Kuna antud projektikohtumisel olid lisaks meile Eestist ka pedagoogid Inglismaalt ja Hispaaniast, siis pöörasid õpetajad ja lapsed erilist tähelepanu, et kõikide riikide esindajad tunneksid end hästi. Nii nägime igas klassis kõikide projektis osalevate riikide lippe, maakaarte, rahvussümboolikat jpm. Näha oli, et lapsed on saanud hea ülevaate erinevatest projektis osalevatest riikidest ja kultuuridest.
Töökoosolekul analüüsisime ja hindamise projekti jooksul tehtut, saavutatud tulemusi ning ka seda, millise lisaväärtuse Comenius projektis osalemine igale koolile annab. Kohalikus omavalitsuses andis haridusnõunik meile suurepärase ülevaate Belgia haridussüsteemist. Koolis tutvusime Belgia kooli õppekavaga ja õpetamismeetoditega. Leidime palju sarnast ja ka erinevat. Sarnane on töö lastega, lapsed on igal pool sarnased. Ka õpetamise meetodid on paljuski sarnased. Nii nagu meil Eestis, tähtsustatakse ka Belgias väikelaste õpetamist läbi mängu. Tähtis on lastest hoolimine, õpetamisel lähtumine igast lapsest individuaalselt. Haridusasutuses on igal pool tähtis hea õhkkond ,ja positiivne hoiak, õpetajate omavaheline hea meeskonnatöö, hea läbisaamine lastevanematega ning lastevanemate kaasamine.
Eesti ja Belgia kooli võrreldes leidsime ka palju erinevusi. Koolis on seal lapsed alates 2.eluaastast kuni 12.eluaastani. Kuni viieaastased lapsed oli nö eelkooli osas, eraldi majaosas, kus neil oli ka eraldi imeväike õueala. Lapsevanem ei pea midagi maksma, kõik on nö riigi poolt. Samas kool sooja lõunasööki ei paku, iga laps peab oma võileiva/snäki/küpsise karbi igal hommikul kaasa võtma. Igas rühmas/klassis on vähemalt 25-28 last, vaid kõige väiksemate osas oli umbes 20. Igas klassis/rühmas oligi ainult üks õpetaja selle laste arvu kohta, ei mingit õpetaja abi nagu meil, ega kedagi teist.
Kool on avatud 8.00-16.00, peale seda peab lapsevanem lapsele järgi tulema. Kui töö ei võimalda järgi tulla, siis viiakse laps bussiga 2 km eemalasuvasse lastehoidu. Hoiu eest peab aga vanem maksma tunnitasu alusel. Mingit lõunauinakut päeva jooksul ei toimu, belglastele tundus see isegi naljakas, et meie lapsed lasteaias päeval magavad ja veel millises sahtelvoodites ja millised puhtad linad nagu oma kooliperele rääkis direktor Patrick!. See oli nende jaoks väga teistmoodi See-eest lähevad seal lapsed õhtul magama umbes poole kaheksa paiku õhtul.
Projektikohtumise käigus saime lisaks pedagoogilistele kogemustele ka palju huvitavat teada kohalikust kultuurist ja traditsioonidest. Külastasime imeilusat Limburgi metsarada, nägime kuidas valmistatakse kuulsat Belgia šokolaadi ning tutvusime ka teiste kohalike vaatamisväärsutega. Läbi mitme projektikohtumise erinevates Euroopa riikides avardus oluliselt meie vaade läbi Euroopa akna (A view through the European window).